وب سایت چیست

وب سایت چیست؟ سرور چیست؟

همراهان عزیز زاج رات در این مطلب قصد داریم از پایه همه چی رو توضیح بدیم.

حتما برای شما هم این سوال وجود داشته که وب سایت اصلا چیه؟

کاربردش چیه؟ و کلی سوال دیگه دارین

نگران نباشین ما هم یه روز مثل شما هیچ کدوم از اینها را نمیدونستیم ، مطالعه کردیم و به مفهومش پی بردیم.پس جای نگرانی نیست و فقط کافیه ما رو دنبال کنین.

وب سایت چیست؟

تعاریف مختلفی از وب سایت وجود داره که در این قسمت به بیان محبوب ترین ها می پردازیم

  1. وب سایت اصطلاحا به مکانی در اینترنت گفته می شود که یک صفحه یا تعداد بیشتری از صفحات را در خود جا داده است. به بیان دیگر به مجموعه ای از صفحات در اینترنت که متعلق به مکان خاصی هستند، اصطلاحا وب سایت گفته می شود.
  2. وب سایت مجموعه ای از اسناد، اطلاعات و پرونده هایی است که از متن، گرافیک، رنگ، لینک و قالب بندی تشکیل شده است که برای ایجاد ارتباط با کاربران تشکیل می شوند.
  3. A website is a collection of related web pages, including multimedia content, typically identified with a common domain name, and published on at least one web server

محتویات وب سایت ها عموما بر روی کامپیوتری به نام سرور قرار دارد و مجموعه ای از سرورها، شبکه جهانی وب را تشکیل می دهند. هر سرور می تواند یک یا تعداد بیشتری از سایت ها را درون خود جای دهد.

همانند دنیای واقعی که هر انسانی برای خود یک نام منحصر بفردی دارد، در دنیای مجازی یا اینترنت نیز اوضاع به همین منوال است. هر سرور ( یا کامپیوتر) برای آنکه از سرورهای دیگر متمایز شود و نیز هر وب سایت برای آنکه از وب سایت های دیگر متمایز شود، توسط یک شماره شناسایی منحصر بفرد یا IP مشخصی می شود.

وب سایت ها معمولا با یک نام که به آن دامنه (Domain) گفته می شود فراخوانی می شوند و نوشتن آن با .www شروع شده و با ” com. ” یا ” ir. ”   یا ” org. ”  و … تمام می شوند مانند www.zajrat.ir  یا www.zajrat.ir که آدرس دامنه آن را می توان هم به صورت ir. و هم به صورت com. و… ثبت نمود.

www مخفف World Wide Web است و ترجمه فارسی آن “وب جهان‌گستر” می باشد.

استفاده از www در ابتدای نام دامنه یک توافقی است در بین سازمان‌های ارائه دهنده خدمات وب، به این منظور که تمامی نام‌ها از یک پروتکل تبعیت کنند.

Com نیز مخفف کلمه Commercial به معنی تجاری است.

تفاوت وب با سایت در چیست ؟

وب ، به فضای آنلاین متشکل از میلیون ها ، بلکه میلیاردها سایت اینترنتی گفته می شود. در واقع به مجموعه سایت های اینترنتی مختلف ، که در سراسر دنیا و به زبان های گوناگون و به منظور ساماندهی موضوعات و خدمات مختلف ساماندهی شده اند ، وب گفته می شود. وب بستری از به هم پیوستن شبکه های کامپیوتری مختلف به منظور به اشتراک گذاری محتوا می باشد ، اما سایت ، یکی از واحدهای کوچک تشکیل دهنده این رسانه جهانی است. در حقیقت ، به بستر یا رسانه ای که وب سایت های اینترنتی بر روی آن قرار گرفته اند وب گفته می شود. در مقام مثل : سایت های اینترنتی ، مانند شبکه های تلویزیونی مختلف می باشند ، در حالی که وب ، همانند صدا و سیما یا ماهواره هاست که تعداد زیادی شبکه را همزمان پخش و منتشر می نماید.

سرور چیست؟

همانطور که گفته شد، یک سایت، از چندین صفحه تشکیل می شود. تنها سوالی که در اینجا مجهول است آنست که یک صفحه، از چه چیزی تشکیل می شود و چطور می توان آن را ساخت؟

در حالت عمومی، یک صفحه اینترنتی، چیزی فراتر از یک فایل کامپیوتری که در کامپیوتر سرور قرار گرفته است، نمی باشد. این فایل برای آنکه به درستی روی مرورگر شما نشان داده شود، نیاز دارد تا از قوانینی تبعیت کند. و آن قوانین، همان کدهای HTML می باشند. کدهای HTML، سنگ بنای هر صفحه اینترنتی می باشد و سوای از اینکه واقعا از چه زبانی برای برنامه نویسی و طراحی صفحه صفحه اینترنتی استفاده شده باشد، بر ماهیت وجودی و محوری زبان HTML تاثیری نمی گذارد.

مرورگر وب چیست؟

وب سایت ها از طریق مرورگرهای وب قابل دسترسی هستند. یک مرورگر وب یک برنامه کامپیوتری است که قادر به دانلود و نمایش فایل ها و اجزای تشکیل دهنده وب سایت می باشد.

 مرورگرهای وب محبوب مانند گوگل کروم، موزیلا، فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر و سافاری همه قادر به خواندن و تفسیر نام دامنه می باشند

آدرس دامنه (برای مثال www.zajrat.ir) در قسمت بالای صفحه مرورگر وارد می شود که این مرورگرها  فایل های لازم برای نمایش این وبسایت ها را از وب سرور درخواست کرده و تحویل میگیرند و آنها را بر روی صفحه خود به شکل یک وب سایت نمایش می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید